Service en Onderhoud
In principe voor altijd of voor zolang je de installatie nog gebruikt. Wij hanteren geen opzegtermijn. Afhankelijk van de onderhoudsperiode maken we jaarlijks of iedere 2 jaar een afspraak met je om langs te komen voor onderhoud. Na het onderhoud ontvang je de factuur en kun je ons de rest van het jaar bellen voor service. Heb je gekozen voor 24 maanden, dan krijg je na een jaar ook een factuur van ons. Ook dat jaar kun je van onze service gebruik maken.
We vinden het wel prettig als je bij ons ruim op tijd opzegt en natuurlijk voor de volgende onderhoudsafspraak. Neem hiervoor even direct contact met ons op.
Heat Green is een certified partner van Daikin Nederland. Wanneer wij onderhoud aan uw systeem hebben uitgevoerd dan melden wij dit ook via Stand By Me aan Daikin Nederland. Dat is belangrijk voor de geldigheid van de garantie. Gebruik je de Onecta App van daikin? Dan zul je ook zien dat wij naar voren komen als service partner voor uw installatie.
Het terugmelden van onderhoud aan een installatie heeft nog een voordeel. De historie van de installatie is bekend bij Daikin en mocht in de toekomst een andere partner van Daikin het onderhoud overnemen dan heeft deze ook de beschikking over de onderhoudshistorie.
Dat is helemaal afhankelijk van de situatie. Staat de buitenunit op een beschutte plek? Gebruikt je de installatie slechts sporadisch? Dan kan 24 maanden onderhoud een goede oplossing zijn. Wanneer je de warmtepomp als hoofdverwarming gebruikt adviseren wij jaarlijks onderhoud. Goed onderhoud verlengt de levensduur van uw systeem en de meeste fabrikanten adviseren dan ook uw installatie jaarlijks te laten onderhouden.
Wij zijn gespecialiseerd in het plaatsen en onderhouden van Daikin en Nibe warmtepompen. In sommige gevallen nemen wij ook andere merken warmtepompen in onderhoud. Neem contact met ons op om uw specifieke situatie te bespreken.
Wij onderhouden ook installaties uitgevoerd door andere installateurs. Is jouw warmtepomp geïnstalleerd via Pure Warmte of een installateur waar wij mee samenwerken? Dan nemen wij deze direct in onderhoud. Heeft een andere installateur de warmtepomp geplaatst? Dan doen wij bij het eerste onderhoud een intake. Deze intake kost eenmalig € 85,– (inc. BTW) extra. Wij lopen de gehele installatie uitgebreid na en maken een installatierapport. Alle kenmerken van uw installatie nemen wij op in onze administratie.
Het komt wel eens voor dat wij mankementen tegenkomen die in strijd zijn met regelgeving of de juiste werking van de warmtepomp belemmeren. In dat geval ontvangt u van ons een advies om aanpassingen te laten uitvoeren door ons of door de originele installateur. Zijn deze mankementen of problemen verholpen dan nemen wij de installatie alsnog in onderhoud.
Een hybride warmtepomp bestaat uit een warmtepomp en losse (of semi geintegreerde) CV ketel. Heat Green is gespecialiseerd in het plaatsen en onderhouden van all-electric warmtepompen. Wij voeren derhalve geen onderhoud aan uw CV ketel uit. Het is dus wellicht handiger om onderhoud te laten uitvoeren door een bedrijf waarbij beide systemen in één keer kunnen worden nagekeken.
Wij zijn gespecialiseerd in all-electric installaties van Daikin en Nibe en kennen deze van binnen en van buiten. Een monoblock of split uitvoering maakt hierin niet uit. Wekelijks plaatsen wij één of meerdere warmtepomp installaties. De monteur die bij u langs komt voor service of onderhoud plaatst deze dus ook en is niet alleen onderhoudsmonteur. Dus ben je op zoek naar professioneel onderhoud en een team met veel kennis over uw warmtepomp dan ben je bij ons aan het juiste adres.
Afhankelijk van de gekozen periode elke 12 of 24 maanden. Omdat enkele weken in onderhoud niet veel verschil maken kan het zijn dat we het volgende jaar iets eerder of later zijn. We nemen vooraf per e-mail, whatsapp of telefonisch contact met je op.
Omdat we diverse onderhoudsafsrpaken op een dag plannen geven wij altijd ene indicatie hoe laat we er zijn die dag. Soms zit het verkeer mee of tegen of verlopen de afspraken juist heet vlot of langzaam. Wij vragen hierin om uw begrip.
Tijdens het onderhoud voeren wij in ieder geval (als nodig/mogelijk) de volgende werkzaamheden uit:
- Reinigen van de buitenunit aan de buitenzijde
- Reinigen van de warmtewisselaar van de buitenunit met borstel en een schoonmaakmiddel
- Verwijderen van rooster om ventilator schoon te kunnen maken en verontreiniging in de unit weg te halen.
- Reinigen van het vuilfilter / magneetfilter aan de CV zijdige kant.
- Controleren van de druk in het CV systeem en eventueel bijvullen met kraanwater
- Proefdraaien van de installatie voor ruimte verwarming of warm water en controleren van de diverse temperaturen en het beoogde temperatuursverschil
- Controle van het maximale vermogen van de unit indien mogelijk.
- Controleren van energieverbruik (als mogelijk), compressor starts en foutmelding historie.
- Visueel controleren van inlaatcombinatie, overstortventiel, afvoerleidingen
- Controleren op corrosie van koppelingen/verbindingen rondom de warmtepomp.
- Controleren van de werking en de staat van de diverse ontluchters in en rondom de warmtepomp.
Na het uitvoeren van het onderhoud maken wij een onderhoudsrapport, eventueel voorzien van foto’s. Mochten er aandachtspunten naar voren komen dan brengen we je hier van op de hoogte en indien mogelijk doen wij een voorstel hoe deze aan te pakken.
Voor het reinigen van de buitenunit gebruiken wij een afbreekbaar schoonmaamiddel welke hardnekkige aanslag zal verwijderen. Hoewel afbreekbaar, kunnen planten of gras welke dichtbij staan nog wel eens verkleuren.
In het geval van een lucht-lucht warmtepomp (airconditioning) reinigen wij de filters en maken de unit open om te controleren op aanslag en rommel in de condensafvoer. Wanneer nodig spoelen wij deze door met een reinigingsmiddel.
Wij voeren onderhoud uit om er voor te zorgen dat een warmtepompinstallatie optimaal functioneert. Na het onderhoud is de installatie netjes schoon en geheel nagelopen op zo een manier dat deze weer klaar is voor een nieuw jaar.
Tijdens het onderhoud van een warmtepomp maken wij de buitenunit schoon, controleren en reinigen we filters en lopen visueel een hoop zaken na. We lezen de belangrijkste sensor informatie uit van de warmtepomp en meten als daar aanleiding voor is diverse temperaturen in het systeem. Ook controleren we de systeemdruk (cv zijdig) en vullen deze bij als nodig. Daarnaast hebben we altijd wat kleine materialen bij ons. Een stukje koelleiding netjes aftapen of een kabel opnieuw bevestigen dat hoort er natuurlijk bij. Maar er zijn ook zaken die buiten het abonnement vallen. Een aantal voorbeelden:
- Arbeidsloon voor reparaties
- Storingen of onderhoudskosten welke voortkomen uit ondeskundig handelen, misbruik van de installatie en externe invloeden. Denk daarbij aan spanningsuitval, brand, storm, lekkage, overspanning, blikseminslag of bevriezing.
- Koeltechnische handelingen zoals het uitvoeren van fysieke lektests en het teovoegen en/of verwijderen van koudemiddel.
- Materiaal en arbeidsloon voor het toevoegen of aftappen van Glycol
- Toestelonderdelen welke niet gedekt worden door de fabrieksgarantie.
- Randapparatuur welke niet direct behoort tot de warmtepompinstallatie
- Verzorgen van benodigd hijs- en/of klimmateriaal of voorzieningen om volgens ARBO richtlijnen de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. (tenzij expliciet overeengekomen)
- Controleren en/of bijwerken van coating op condensors / verdampers.
- Het ontkalken van en / of reinigen van boilers, warmtewisselaars, leidingen en condensafvoer.
- Het reinigen van ventilatiekanalen en roosters
- Het inregelen van de bron of het afgiftesysteem (waterzijdig inregelen).
- Het verrichten van installatietechnische handelingen
- Kosten voor graafwerk
- Het ombouwen van een (deel van de) installatie naar ander type of merk omdat onderdelen of koudemiddelen niet meer voorhanden of toegestaan zijn.
De bovenstaande lijst is niet uitputtend maar geeft een indicatie. Veel van deze werkzaamheden kunnen wij in overleg wel voor u uitvoeren maar hiervoor zullen dan in overleg kosten in rekening worden gebracht.
Wij werken in een straal van 30 minuten rondom Hilversum. Denk aan plaatsen als Bussum, Naarden, Loosdrecht, Huizen, Baarn en Soest. Maar ook grotere plaatsen passen binnen die circa 30 minuten. Bijvoorbeeld Amersfoort, Utrecht, Amsterdam en Amstelveen.
Met een onderhoud en service abonnement komen wij niet alleen elke 12 of 24 maanden langs voor onderhoud. We staan ook voor je klaar in het geval van een storing of een aanpassing aan jouw installatie. Tijdens de installatie of het eerste onderhoud hebben we jouw installatie in onze adminsitratie opgenomen. We weten dus veel over je installatie. Heeft jouw installatie aandacht nodig of wil je iets laten vervangen, uitbreiden of aanpassen dan komen wij binnen een redelijke termijn bij je langs. Hiervoor rekenen wij geen voorrijkosten, dat is immers inbegrepen in het abonnement.
Heb je last van een storing en een onderhoud en service abonnement bij ons? Dan kun je ons in geval van nood 7 dagen per week bereiken. We proberen je zo snel mogelijk op afstand te helpen. Regelmatig is het immers iets kleins en hoeven wij niet langs te komen. Omdat we jouw installatie kennen kunnen we je ook goed helpen. Komen we er op afstand niet uit? Dan komt één van onze monteurs natuurlijk bij je langs. Als het echt nodig is zelfs binnen 24 uur. In wat minder spoedeisende gevallen maken we op korte termijn een afpsraak.
We rekenen dus geen voorrijkosten als we langs komen dat valt onder het abonnement. Het arbeidsloon voor de werkzaamheden die we uitvoeren en de materialen die nodig waren berekenen wel. Je ontvangt hiervoor achteraf een factuur. Wanneer we nog een keer langs moeten komen omdat we een onderdeel hebben moeten bestellen en/of omruilen onder garantie dan berekenen we voor dat bezoek ook geen voorrijkosten.
Onze prijzen zijn een indicatie. Het uitgangspunt is dat een warmtepomp goed bereikbaar moet zijn en dat we veilig kunnen werken. Ook gaan we er vanuit dat er een wateraansluiting in de buurt aanwezig is en de ruimte rondom de binnenunit dermate toegankelijk is dat we goed bij alle onderdelen in de unit kunnen. In de meeste gevallen dus zijn er geen bijkomende kosten.
Het komt wel eens voor dat een warmtepomp op een moeilijk bereikbaar of hoog dak is geplaatst, we materialen en gereedschap moeten ophijsen of andere oorzaken waardoor onderhoud niet door één persoon kan worden uitgevoerd of veel meer tijd vergt. Dit kan extra kosten met zich mee brengen. We stemmen dit af met u voor en tijdens het eerste onderhoud.